acum sunt tot intr-o fuga, (imi revin pe la sfarsitul lunii). am sa iti scriu (cam la gramada) ce am vazut facandu-se cu parintii pe la scolile montessori de care am ceva habar: una in america, in calitate de parinte, dar doar pentru ultimele patru luni de an scolar, in ro, in calitate de educator, 4 luni iar, si o saptamana (a portilor deschise la) de timisoara. plus putine povesti pe langa.
deci educatoarea (la boston asta) mergea pe la casele copiilor si-i cunostea pe teren propriu. inainte sa ii vada in clasa.
in new york, la deschidere, veneau mai intai copii impreuna cu parintii. cate putin timp la inceput. totul era foarte treptat.
aveau petreceri organizate pentru parinti, unde parintii discutau intre ei, se cunosteau. pentru mine a fost grozav, pentru ca a fost una chiar dupa ce intrase delia in gradi si ii era greu sa se acomodeze, si a fost foarte important sa discut cu diferiti parinti, sa-mi spuna cum a fost la ei si cata incredere au in scoala aia.
erau o multime de sarbatori organizate pentru copii cu parinti alaturi: sarbatori, picnic, vizite la muzee.
parintii puteau sa se inscrie sa ia masa cu copii, daca isi doreau asta, si veneau cu mancarea lor (toti veneau cu mancare de acasa) si statea langa copil si colegii lui, si lua masa la gradi, intr-una din zilele obisnuite.
existau niste sendinte (parca de doua ori pe an) in care parintii (obligatoriu ambii) veneau sa discute cu profesorii (care prin regulament, nu erau abordati pe sali).
pe de alta parte puteai fi sigur ca problemele pe care simteai ca le are copilul tau la gradi erau luate foarte in serios si ti se acorda toata atentia si grija pentru asta.
existau activitati in care parintii veneau si copiii le prezentau clasa, colegii si tot felul de materiale (asta si in ro am vazut), erau "gazde" pentru parintii lor.
existau perioade de observare, in care, dupa caz, parintii puteau vedea cum decurge o sectiune din timpul la clasa prin geamuri (fumurii pentru cei mai mici, normale pentru cei de 3-6 si uneori chiar direct in interiorul clasei).
se organiza o zi de acelasi fel pentru bunici.
parintii si alte rude erau incurajati sa se implice in programul gradinitei. sa vina in clase si sa prezinte copiilor lucruri despre tara lor (in new york, la gradi de acolo erau de pe toate continentele si o multime de tari) si despre ce stiau ei mai bine sa faca. si copiii le puneau o multime de intrebari. uneori mergeau si la alte clase decat cea unde era copilul lor.
se organizau cursuri pentru parinti, pentru familiarizarea lor cu metoda montessori, dar si pentru a se raspunde la intrebarile pe care le aveau, si pentru a stabili o unitate de actiune, ca sa zic asa, desi suna cam prost.
daca imi mai vin idei, imi mai aduc aminte, mai scriu.
si raspund si la intrebari
.
in ro exista si un forum unde parintii puteau discuta intre ei ce ii preocupa.